Taina Nunţii – Sfaturi şi rânduieli folositoare
Nu toata nunta dintre oameni si nu la toate confesiunile
religioase nunta este taina. Asa la protestanti, la catolici, la anglicani si
la alte multe confesiuni si popoare, nunta n-are putere de taina. Este numai un
simbol la dansii, un act de prietenie si o dovedinta oarecare intre sot si
sotie. Dar niciunde n-are nunta putere harica de Taina si nu este atat de
cinstita ca in Biserica dreptmaritoare de Rasarit.
Ca nunta sa fie cu adevarat taina mare si sfintita
trebuie sa stiti ca nunta are unsprezece reguli canonice. Si numai atunci cand
se face dupa aceste reguli nunta este adevarata nunta crestineasca si adevarata
Taina mare.
Nunta
este radacina firii omenesti, cum o numeste dumnezeiescul Apostol Pavel. El
spune asa: Daca radacina este sfanta, sfinte
vor fi si ramurile. Iar daca radacina este salbatica, salbatice si
rele vor fi ramurile ei.
Nu
dupa ce ti-ai batut joc, te unesti prin cununie cu o fecioara. Te-ai dus sa
faci armata si dai buzna sa te insori. Daca faci asa, nu-i bine! Cununia este
de 2000 de ani in Biserica lui Hristos. Taina lui Hristos este numai cand se
face cununia in biserica.
Cand am fost la Ierusalim, am fost la Cana Galileii, unde
s-a prefacut apa in vin; ca prima minune a facut-o Mantuitorul la nunta din
Cana. De aceea nunta a ridicat-o la rangul de Taina, cum este Sfanta
Impartasanie, Botezul, Spovedania, Sfantul Maslu, Preotia, tot asa de mare
Taina este si nunta.
Acolo
am fost si am vazut vasele de piatra unde s-a prefacut apa in vin si le-am
sarutat. Sunt doua vase de cremene, galbene. Evanghelia spune ca sase vase au
fost; doua le-am vazut la Sfanta Ana la muzeu, doua la Cana si doua s-au
pierdut de 2000 de ani.
Aceste
vase in care Mantuitorul a prefacut apa in vin sunt puse in biserica; ele au
icoane frumoase si perdele de aur, sa se inchine lumea, sa sarute icoanele si
pe urma aceste vase.
Dar Taina Nuntii pe care o fac crestinii
azi, vai si amar de noi ! Cum s-a stricat sfintenia acestei Taine ! Cum ne-am
departat de sfintenia Tainei acesteia, cat cerul de pamant !
Ca sa
va dati seama de aceasta, ascultati cu atentie care sunt cele unsprezece reguli
canonice ale nuntii crestine ortodoxe, dupa canoanele Bisericil lui Hristos.
1. Prima conditie sau randuiala canonica, si aici vorbim din cuvantul Sfantului Ioan Gura de
Aur, este sa nu se ia neamuri in casatorie.
2. A doua conditie canonica a nuntii ortodoxe este sa se invoiasca tinerii; sa se placa
mirele si mireasa, baiatul si fata. Mare pacat si mare greseala fac parintii
care dau fata dupa cine nu-i place, sau obliga pe fecior sa ia cutare fata,
pentru ca are avere multa, sau ca-i frumoasa, sau cine stie ce alte conditii.
3. Dar este si a treia randuiala a nuntii canonice. Trebuie sa se invoiasca si parintii lor, atat ai
baiatului, cat si ai fetei. Nu-i binecuvantarea lui Dumnezeu daca tinerii se
plac unul pe altul si parintii nu se impaca. Deci, atunci nunta este Taina,
cand Dumnezeu le da in gand si Parintilor si tinerilor sa se invoiasca la
nunta.
Atunci
este nunta binecuvantata, cand se invoiesc si tinerii si parintii, cand fac
tocmeala de bunavoie intre aceasta cuscrie si intre copiii lor.
4. A patra randuiala a nuntii canonice. Tinerii sa se casatoreasca foarte
devreme. Dupa canoanele Bisericii, dupa invatatura Sfantului Ioan Gura de Aur,
trebuie sa se casatoreasca baiatul cand este de 15 ani si fata cand este de 13
ani.
Dar
pentru ce aceasta ? V-ati pus intrebarea ? Iata de ce: Pentru ca sa nu
greseasca pana la casatorie, sa se ia spurcati. Ca nunta-i cinstita, cand
amandoi sunt fecioreinici, si baiatul si fata. Biserica apara neprihanirea
intotdeauna si curatia. Are mare grija, nu cumva sa se ia in casatorie dupa
ce-a cazut in pacat baiatul sau fata cu cineva. Ca nu mai este “ Doamne
ajuta” in casatorie.
Iar
daca acum, dupa legile statului, s-a hotarat sa fie fata de 16 ani, este buna
si aceasta randuiala. Ca nu-i prea tanara, este numai potrivita. Si baiatul n-ar
trebui sa treaca de varsta de 18 ani sau cel mult 20, dar sa se pazeasca cu
mare tarie pana la casatorie in feciorie, cum i-au facut mamele lor.
5. A cincea randuiala a nuntii canonice. Inainte de-a face nunta, cu cel putin o
saptamana inainte, trebuie sa mearga la duhovnic pentru spovedanie parintii
mirelui si ai miresei si cu feciorii lor, mirele si mireasa, sa fie pregatiti
pentru impartasanie.
Dar sa
faca o spovedanie asa cum trebuie, scrisa, ca spovedania este al doilea botez.
S-o faci bine, spunand tot ce-ai facut, de cand erai mic copil si pana a venit
vremea sa te insori sau sa te mariti.
6. A sasea randuiala a nuntii canonice. In ziua cand are sa fie nunta, trebuie sa mearga
la biserica mirele si cu mireasa, parintii baiatului care se numesc socrii
mari, si parintii fetei, adica socrii mici, sa asculte cu mare evlavie si cu
mare frica de Dumnezeu toata dumnezeiasca slujba a Bisericii, Utrenia, Sfanta
Liturghie, predica si toata randuiala.
7. A saptea randuiala a nuntii canonice. In ziua cand are sa-i cunune, daca preotul, la
marturisire, i-a gasit vrednici pe acesti doi tineri sa le dea Sfanta
Impartasanie, adica sa-i impartaseasca cu Trupul si Sangele Domnului.
Ei, in
ziua nuntii, primesc doua taine, anume Impartasania si Cununia.
8. A opta randuiala canonica a Bisericii lui Hristos pentru nunta cea
adevarata, crestina, este ca preotul duhovnic, care i-a marturisit pe acesti
tineri si cunoaste viata lor, daca stie ca, Doamne fereste, unul din ei a cazut
in pacat pana la cununie, mirele sau mireasa, n-are voie sa-i puna cununia pe
cap, pentru ca face pacat de moarte.
Ce
credeti dumneavoastra, ca acea cununie se pune de fantezie, de mandrie, ca sa
ne vada oamenii ca ne incununeaza Biserica ? Vai de capul tau, daca te-a
incununat, fiind nevrednic, ca spre osanda te-ai incununat !
Biserica
lui Hristos, care este “ stalp si intarirea adevarului”, incununeaza numai
pe cei feciorelnici, care si-au pazit fecioria pana la nunta, si baiatul si
fata, cum i-a facut mama lor. Numai acelora Biserica are voie sa le faca
aceasta mare cinste de a le pune cununa pe cap, aceasta cununa a biruintei
asupra pacatului trupesc, asupra patimilor si a stricaciunii, ca s-au luptat in
viata cu post, cu rugaciune si cu infranare si s-au pazit sa fie biserica a
Duhului Sfant, si se incununeaza pentru ca au biruit pacatul !
Inainte
vreme, cand un stapanitor sau un imparat castiga o imparatie, avand o oarecare
biruinta sau o mare bravura, era obiceiul sa-l incununeze. Asa si la aceasta
taina. Biserica incununeaza pe cei biruitori, pe cei viteji, care s-au luptat
pana la cununie sa tina fecioria neatinsa de pacatele trupesti, spurcate.
Biserica,
care-i trupul lui Hristos, stalp si intarire a adevarului, nu incununeaza
curvari si preacurvari, ci numai oameni sfinti, care si-au pazit trupul si
sufletul sfant pana la cununie.
Iar daca preotul stie de la spovedanie ca
ori mirele ori mireasa a cazut in curvie, sa nu-i puna cununia pe cap! Sa i-o
puna numai mirelui, daca el a fost cinstit, sau numai miresei.
O, ce
bine ar mai fi aceasta! Ar vedea toata biserica cine-i cu musca pe caciula ! Ar
cunoaste toti cat de cinstit a fost, cand va vedea pe mireasa cu cununia pe cap
si pe mire nu, sau invers. Iar daca amandoi au cazut, preotul n-are voie sa le
puna nici unuia cununia pe cap. Cititi pe Sfantul Ioan Gura de Aur (Omilia 9,
la 1 Timotei) si pe Sfantul Nicodim Aghioritul (in “Hristoitia”, Cuvantul IV,
pag. 80-82).
Preotul
care pune cununia pe cap la oamenii curvari, care au fost cazuti, sau la a doua
nunta, este sub canon. N-are voie ! Face lucruri necanonice si neaprobate de
Biserica lui Hristos.
Am
auzit ca acum se pune cununia si la a doua nunta la unii. Cine te-a invatat ?
Cine iti da voie sa faci aceasta ?
Sunt
unii care au pretentia sa le puna cununia pe cap dupa ce s-au saturat, barbatii
de femei si femeile de barbati. Nu mai ai de ce sa-i pui cununa ! Poate sa fie spovedit de o suta de ori,
daca a cazut, este cazut; nu mai este feciorelnic.
Daca-i
spovedit, este oprit sapte ani de impartasanie. Sa faca canon, dar nu sa-i puna
cununa pe cap. Numai la prima cununie si daca sunt feciorelnici are voie sa le
puna cununia pe cap.
9. A noua randuiala a nuntii canonice. Nunta nu se face cu lautari, Doamne fereste ! Il
pui pe dracul sa cante la taina lui Hristos ? Taina este nunta !
Cititi canonul 117 al Soborului din Cartagina si alte canoane, care osandesc pe
crestinii care fac nunti cu lautari. Si zice acolo, ca daca cineva a pus
lautari la nunta, preotul sa nu stea la nunta aceea, imediat sa plece, pentru
ca nu se poate impaca lucrarea lui Veliar (diavolul) cu a lui Hristos !
Daca
eu ti-as citi molitfa de spovedanie (cand il spovedesc pe om, el saracul incepe
sa-si spuna pacatele ), si tocmai atunci ar veni unul cu cobza langa tine,
acolo, cand te spovedesti, ce-ai zice: “Uite, mai, dracul nici aici la
spovedanie nu ma lasa !”
Taina
este spovedania, Taina este si nunta. Ce pui pe dracul sa cante la taina lui
Hristos ? Cine te-a invatat ? Care-s lautarii nuntii ? Stiti voi ? Dascalii
bisericii si coristii. Nu dau voie
canoanele Bisericii ca nunta sa se faca cu lautari.
Preotul,
dupa ce i-a cununat pe tineri si a terminat Sfanta Liturghie, daca este invitat
la nunta, la masa de cununie, sa vina. Mirele si mireasa, de la biserica pana
acasa, merg cu cununiile pe cap.
Unde
se pune masa de cununie, mirele sa stea in dreapta preotului cu socrii mari si
mireasa in stanga cu socrii mici. La masa de cununie trebuie sa se serveasca
numai trei feluri de bucate si trei pahare de vin, mai mult nimic, iar in
timpul acesta preotul trebuie sa dea porunca dascalilor si coristilor sa cante
randuielile de la nunta si alte slave potrivite de la slujbele bisericesti,
care se cuvin la aceasta Sfanta si Mare Taina a Nuntii.
Acolo
dascalul zice Tatal nostru, preotul binecuvinteza masa de cununie, cum ati
vazut ca facem noi la manastire, si stau la masa.
Am zis
trei pahare de vin, dar nu cumva paharul sa-l faci de jumatate de litru si sa
zici ca-s trei ! Iata Sfantul Teodor Studitul arata cat de mare sa fie paharul
la nunta si chiar pentru toti cei ce beau vin: “ Iar paharul sa nu ia mai
mult de patru uncii “ ( + ) . Deci
un pahar de vin la nunta sa aiba 32 de grame. Oleaca mai mare ca cel de rachiu.
( + ) Uncia
romana avea opt grame
Atat ai voie sa iei la nunta,
trei pahare de cate 32 de grame, adica abia 96 de grame. Trei pahare care le
iei la nunta nu au voie sa aiba mai mult de 100 de grame de vin.
Asta-i betia de la nunta. Ca nunta-i taina, nu-i balamuc si teatru dracesc,
unde sa se imbete si si se taie cu cutitele ca nebunii si unde se fac cele mai
mari desfrauri si rautati si batai si injuraturi. Aceea nu-i nunta, ci teatru.
Si mai rau decat teatru este. Pentru ca este teatru dracesc, ca-si bate satana
joc de dansii, ca in loc de taina sfanta, o fac pravalia satanei !
Un fel
de bucate si un pahar de vin. Preotul, dupa primul fel de bucate, ia paharul, il blagosloveste
( + ) , si ureaza intai la mire si mireasa casnicie fericita,
copii cuminti, sanatate, ferire de primejdii si de boli, de scarbe, de ura, de
rautate, si sa traiasca socrii mari, socrii mici si nunii mari care au cununat
si toti comesenii care stau la masa.
( + )
Binecuvinteaza
Pe
urma, din acest pahar, mai intai gusta preotul, apoi gusta mirele si mireasa;
ca preotul este impartasit cu Preacuratele Taine si ei sunt impartasiti. Acest
pahar este mai mult sange decat bautura.
Dupa
aceea se serveste al doilea fel de mancare si da al doilea pahar de vin. La al
treilea pahar, preotul tine o predica scurta si canta axionul Maicii Domnului
si apoi multumirea.
Dupa
ce s-au ridicat de la masa, dascalul zice rugaciunea de multumire, preotul
binecuvinteaza ramasitele si faramiturile, ia un pahar de vin, il inchina in
cinstea mirelui si a miresei si a socrilor mari si mici si le ureaza casnicie
fericita, spor, sanatate, copii cuminti si sanatosi.
Daca
sunt mai multe nunti, de aici preotul merge si acolo. Deci a noua conditie,
nunta sa se faca fara lautari.
10. A zecea randuiala a nuntii canonice. Daca mirele si mireasa n-au avut
impedimente si le-a dat voie sa se impartaseasca cu Sfintele si Preacuratele
Taine, carnea lor si sangele lor s-au amestecat cu Carnea si Sangele lui Iisus
Hristos, ca preacuratele taine sunt cu adevarat Trupul si Sangele Domnului; si
fiindca au primit,in ziua nuntii doua taine, si Cununia si Sfanta Impartasanie,
n-au voie sa se impreuneze unul cu altul trei zile si trei nopti dupa nunta,
daca vor sa le mearga bine toata viata lor si sa fie adevarati crestini.
Mirele,
pentru paza, trebuie sa doarma in camara cu tatal sau, asa spune cartea, si
mireasa cu mama ei, si pe urma sunt liberi sa se impreuneze pentru nastere de
copii si inmultirea neamului omenesc, cum a randuit Dumnezeu la Facere, cand a
zis: Cresteti si va inmultiti si umpleti pamantul si-l stapaniti.
11. A unsprezecea randuiala a nuntii. Voi credeti ca nunta-i cioaca-cioaca si troaca-troaca,
ca porcii ? Ehei… Taina-i nunta. Cinstita este nunta si patul neintinat si
Hristos pe amandoua le-a binecuvantat, zice marele Apostol Pavel. Toata
viata crestinul, de cand se cununa si pana la moarte, n-are voie sa se
impreuneze cu sotia lui decat numai martea si joia, daca nu-i post si daca nu-i
sarbatoare atunci.
Si
doctorii de azi, dupa stiinta, arata ca cei mai sanatosi copii devin din
aceasta ca barbatul sa nu aiba contact cu sotia decat de doua ori pe saptamana.
Chiar si stiinta vine in ajutor Bisericii si adevereste acest lucru, cei ce se
impreuna prea des slabesc puterea si vigoarea copiilor si devin, pentru
placerile lor, anormali.
Lunea
se tine curatenia pentru sfintii ingeri pazitori si pentru sanatate. Miercurea
si vinerea pentru preasfintele si infricosatele patimi ale Domnului,
Dumnezeului si Mantuitorului nostru Iisus Hristos, fiindea miercuri L-a vandut
si vineri L-a rastignit si a curs preascumpul Sau sange si a udat Crucea pe
Muntele Golgotei pentru pacatele noastre, Cel ce a facut cerul si pamantul.
Sambata
se tine curatenia pentru cinstea Maicii Domnului si pomenirea raposatilor
nostri. Iar Duminica pentru preasfanta si slavita inviere a Domnului si
Mantuitorului nostru Iisus Hristos, prin care s-a mantuit tot neamul omenesc.
Iar martea
si joia sunt lasate pentru impreunarea sotului cu sotia, de cand incepe ziua,
de la miezul noptii. Deci de luni seara de la miezul noptii este dezlegare pana
marti noaptea la miezul noptii. Tot asa si joi.
Deci
pentru inmultirea neamului omenese, pentru intarirea societatii umane, pentru
natalitatea cinstita a poporului nostru sa se tina cont si de hotararea
Bisericii si de a doctorilor care spun ca numai de doua ori pe saptamana
barbatul sa aiba contact cu femeia, si numai pentru nastere de copii.
Aceasta-i
randuiala a unsprezecea canonica a nuntii.
- Acum
va intreb pe voi, se mai fac astazi nunti de acestea ?
- Nu,
parinte !
- Stiu
si eu ca nu ! De aceea va
scoateti ochii, de aceea va imbolnaviti, de aceea divortati, de aceea face unul
la dreapta si altul la stanga; de aceea unul se duce la alte femei, si femeia
la alti barbati si batai si stres si betii si urgii si moarte !
V-am
spus la inceput a nunta este radacina firii omenesti si daca radacina a pornit
prost si-i salbatica si stricata – ca s-au luat doi care sunt satui, femeia de
barbat si barbatul de femeie -, de la inceput rele sunt si ramurile. Sa nu
asteptati fericire in casatorie sau liniste sau impacare sau avere sau cinste,
ci blestem, sfada, saracie, boala si toate rautatile care vin din necinstirea
Tainei Nuntii.
Nunta
aceea este numai de forma ! Radacina este blestemata si stricata, ca-i radacina
de preacurvari, nu radacina de oameni sfinti si feciorelnici. De aceea se
strica toata societatea si toate familiile, din cauza ca nu se tine randuiala
lui Hristos la nunti. Iar nunta, in loc sa fie taina mare, cum zice marele
Apostol Pavel, este o amaraciune si o salbaticie a firii omenesti.
Care
din crestini au frica lui Dumnezeu si vor auzi aceste cuvinte si vor pazi cu
sfintenie aceste randuieli canonice lasate de Biserica lui Hristos, aceia vor
avea cei mai fericiti copii pe lume, cei mai sanatosi, cei mai cuminti, cei mai
talentati si, totodata, aceasta familie va avea cinste si de la oameni si de la
Dumnezeu si va fi pilda de urmat in familie, in societate, in tara si oriunde.
Copiii
acestia sunt inzestrati de Dumnezeu cu toate darurile, pentru ca au venit pe
lume pe calea pe care a lasat-o Dumnezeu.
Am
cateva familli care se spovedesc la mine si au facut nunta exact dupa randuiala
Bisericii si mai sunt si altele in tara.
Sa va
ajute Dumnezeu sa tineti cu mare tarie la aceste randuieli, daca vreti sa fiti
crestini buni, cetateni buni ai tarii si oameni de mare folos ai Bisericii lui
Hristos. Prin acesti oameni, daca se vor respecta aceste reguli, va trai si
tara, va trai si Biserica, si Duhul lui Dumnezeu le va fi in ajutor in veacul
de acum si in cel viitor. Amin.
de
Arhimandrit Cleopa Ilie
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu