Patericul
Patericul este una dintre
cartile de seama ale Bisericii Ortodoxe, dupa Sfanta Scriptura, alaturi
de Filocalie, de scrierile si de Vietile Sfintilor. "Patericul" este
numit astfel dupa cuvantul grecesc "patir", care inseamna "tata", in
sensul de "parinte duhovnicesc". Dupa cum ii spune si numele, aceasta
carte aduna in ea un buchet frumos mirositor de fapte bune si de vieti
curate ale cuviosilor barbati ai lui Dumnezeu.
Ceea ce numim astazi "Pateric" este de
multa vreme un gen de literatura duhovniceasca foarte raspandit in
Biserica Ortodoxa. Desi exista mai multe "paterice", fiecare manastire
si biserica locala putand scrie un "pateric" propriu, ele sunt foarte
asemanatoare intre ele, fiecare cuprinzand scurte istorisiri si cuvinte
de folos duhovnicesc.
Faptele sfinte mentionate in cuprinsul
acestei carti binecuvantate sunt scrise pe scurt, sub forma de
"apoftegme" (fraze scurte, proverbe, sentinte). Primele culegeri de
asemenea apoftegme au aparut in pustiul Egiptului, in cadrul secolului
al IV-lea, cand monahismul a inceput a inflori prin toate ungherele
pustiului. Manuscrisele numite "paterice" au aparut din grija parintilor
de a nu se pierde sau schimba pildele de vietuire si faptele sfinte ale
inaintasilor lor, care pana atunci circulau pe cale orala, de la
batran, la ucenic.
Prima adunare de apoftegme cunoscuta
este "Patericul egiptean", considerat pana astazi drept "patericul prin
excelenta", model al tuturor celor care au urmat lui. Alaturi de acesta,
precum si mult dupa acesta, au aparut si alte paterice, dupa cum
urmeaza: "Limonariul", "Matericul", "Parinti aghioriti. Flori din
Gradina Maicii Domnului", "Patericul atonit", "Patericul de la Optina",
"Patericul georgian", "Patericul Lavrei Pesterilor de la Kiev",
"Patericul Lavrei Sfantului Sava", "Patericul romanesc", "Patericul
Sarovului", "Patericul sinaitic", "Patericul de la Solovet", "Patericul
de la Valaam", "Patericul de la Virita", "Matericul Sfintelor Femei din
Orientului Sirian", "Patericul Lavrei Sfanta Treime, lavra
Preacuviosului Serghie de Radonej", "Patericul Sfantului Grigorie
Dialogul" etc.
"Patericul" ne pune deci inainte o
colectie de invataturi si de experiente duhovnicesti culese din vietile
parintilor cu traire sfanta. Pornind de la unitatea fiintiala a
barbatului si a femeii, precum si de la judecata nepartinitoare a lui
Dumnezeu, Sfantul Vasile cel Mare afirma insa egalitatea dintre faptele
cele bune ale barbatului si cele ale femeii, zicand: "Una este fapta
buna a barbatului si a femeii, deoarece alcatuirea lor este de aceeasi
vrednicie, precum si rasplata asemenea pentru amandoi."
Deci este gresit a intelege ca
"Patericul" este de folos numai calugarilor si barbatilor crestini, iar
nu si femeilor. Faptele cele bune nu se impart in fapte barbatesti si
fapte femeiesti, precum nici intelepciunea nu se imparte in doua,
deoarece deosebirea sta numai in trupuri, iar nu si in suflete. Pentru
aceasta, trebuie sa intelegem ca scrierile Sfintilor Parinti nu se
adreseaza numai barbatilor sau numai femeilor, ci si unora si altora,
fiecaruia dupa trebuinta sa.
Rezumand viata practica infatisata in
apoftegmele din Pateric, parintele Teofil Paraian, afirma: "In Pateric
se spune ca este necesar ca rugaciunea sa fie unita cu faptele, adica
lucrurile pe care le cerem de la Dumnezeu sa le urmarim si cu fapta. Sa
nu traim o viata de nepasare si apoi sa cerem de la Dumnezeu niste
lucruri pe care, intr-un fel, am putea sa ni le castigam si noi insine.
Invatam din Pateric un lucru foarte important: sa ne ferim noi insine de
pricinile relelor si apoi sa cerem ajutor de la Dumnezeu, pentru ce nu
putem face noi."
"Cand vrem sa ne imbunatatim viata si
sa ne luminam mintea, trebuie sa scapam de pricinile care duc la patimi.
O metoda infatisata in Pateric, in legatura cu despatimirea, este
ocolirea pricinilor care duc la patimi, la rautati. Cand cunoastem
pricinile patimilor, trebuie sa le ocolim, iar daca nu le ocolim,
inseamna ca ne bagam in noi insine pricinile patimilor si avem
temeiurile in noi, in legatura cu patimile."
Apoftegma: "Se spune ca la un parinte
s-a dus cineva si i-a zis: "Parinte, pe mine ma lupta dracii!" Si
cuviosul a zis: "Nu se poate, frate, pe tine sa te lupte dracii! Nu se
poate, zice el mai departe, pentru ca dracii se lupta cu oameni mari, ca
Moise si ca Ilie, iar pe noi ne lupta patimile noastre si acestia-s
dracii nostri: patimile noastre."
Teodor Danalache crestinortodox.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu