Cartea de faţă cuprinde volumele Despre credinţă şi îndoială şi Despre întâlnirea cu Dumnezeu, apărute la Editura Cathisma, care au reprezentat prima traducere în limba română a cuvântărilor mitropolitului Antonie al Surojului (Anglia), spicuite din celebrul ciclu Omul în faţa lui Dumnezeu, răspândit în alte limbi în aproximativ un milion de exemplare.
Recenzie de Ciprian Voicilă
Am citit cu ani in urma “Scoala
rugaciunii”. La prima lectura am fost socat. Cartea se deschide cu un
interviu luat Preasfintitului Antonie, din care aflam destule amanunte
despre biografia lui. La un moment dat, Timothy Wilson il intreaba:
“Sunteti de parere ca transmiterea Evangheliei poate fi impiedicata de
cultura de suprafata a stilului englezesc modern de viata?” Acesta ii
raspunde: “Da, fiindca Evanghelia trebuie sa atinga nu doar intelectul,
ci intreaga fiinta. Englezii spun adeseori: “Este interesant, hai sa
discutam despre asta, sa o studiem ca idee”, dar in realitate ei nu fac
nimic. A-L intalni pe Dumnezeu inseamna a intra in “barlogul tigrului”-
Dumnezeu nu este o pisicuta, ci un tigru. Lumea lui Dumnezeu este un
domeniu periculos. Nu-i de ajuns sa cauti informatii despre ea- trebuie
sa patrunzi inauntru”.
Prin urmare, cartea “Despre intalnirea cu
Dumnezeu”, aparuta sub ingrijirea Parintelui Savatie la editura
Cathisma in 2007, vorbeste intr-un stil profound si autentic despre
intalnirea noastra inevitabila cu Tigrul.
Omul relationeaza cu Dumnezeu, cu sine
insusi si cu aproapele sau. Cand ne intalnim cu Dumnezeu? Cand vrea El.
“Ne intalnim cu Dumnezeu atunci cand El insusi ne cauta. Mantuitorul a
spus: Bateti si vi se va deschide (Mt. 7, 7). Vom bate uneori indelung,
intrucat Hristos stie ca nu suntem pregatiti inca pentru intalnire, nu
suntem gata sa-l privim fata catre fata pe Dumnezeul cel Viu; caci a te
intalni cu Dumnezeu inseamna dintotdeauna sa vii la judecata; este la
fel cu a intalni o frumusete neconditionata, un adevar neconditionat, o
dreptate neconditionata.
Si in fata acestei frumuseti, acestei
dreptati si acestui adevar- in fata sfinteniei dumnezeiesti- stam fara
raspuns. Din acest motiv Dumnezeu asteapta timpul parguirii,
maturizarii, atunci cand vom fi noi insine in stare sa ne pronuntam
judecata asupra noastra si cand vom putea primi judecata Sa
neconditionata, dreapta, nepartinitoare, in care sa nu vedem condamnare,
ci o chemare a lui Dumnezeu catre o crestere spre vrednicia de om in
deplinul sau inteles. Traind aceasta experienta a intalnirii cu
Dumnezeu, care este pentru noi in acelasi timp si mantuire si
infricosatoare judecata, prorocul Isaia, apoi Apostolul Pavel au spus:
“Infricosator lucru este sa cadem in mainile Dumnezeului celui viu”
(Evr.10, 31)”.
Cine s-a intalnit cu Dumnezeu incepe o
viata noua. “Insa o noua viata care nu inseamna neaparat una mai
atractiva, mai usoara, ci noua in sensul ca nu se aseamana prin nimic cu
cea anterioara; e o viata in care stapaneste dreptatea lui Dumnezeu si
nu cea omeneasca, adevarul Dumnezeiesc si nu adevarurile omenesti,
masurile lui Dumnezeu si nu cele omenesti; este o viata noua in care
trebuie sa traim dupa masura lui Hristos Insusi, sa ne asumam
responsabilitatea pentru viata lumii, la fel ca Hristos, impreuna cu El
si cu acelasi pret cu care El isi ia aceasta responsabilitate”.
“Responsabilitate” este cuvantul cheie
care deschide intreaga viziune propovaduitoare a Mitropolitului Antonie.
Devenim cu adevarat crestini cand ne asumam responsabilitatea. In
intalnirea cu sinele nostru profound ajungem sa ne cunoastem numai in
clipa in care ne asumam riscul de a ne vedea asa cum suntem, lipsiti de
orice fard mincinos. “Fiecare are profunzimi pe care ii este frica sa le
exploreze; in fiecare exista un dezacord interior care il ingrozeste.
Sa ramai cu tine insuti e unul dintre cele mai infioratoare lucruri ce i
se pot intampla unui om, daca face aceasta nu din pornire proprie, ci
din necesitate. (…) Iar cand incercam sa privim mai profound suntem
cuprinsi pur si simplu de groaza. Nu din cauza a ceea ce vedem, ci
pentru ca exploram un domeniu absolut necunoscut noua: cine oare poate
spune cati monstri se pot ridica din aceste profunzimi? Cata rautate,
cata furie, cata minciuna, cat neadevar, cata frica? Cata aviditate- si
sufleteasca, si duhovniceasca, si trupeasca? Cata ura, cata
impasibilitate, cata cruzime voi vedea daca voi privi inlauntrul meu? Ne
este, cu siguranta, mult prea oribil. Insa daca nu facem asta, daca
refuzam aceasta groaznica, inspaimantatoare intalnire, nu vom putea gasi
nicicand suficienta barbatie pentru a-L intalni nici pe Dumnezeu, nici
pe aproapele”.
Intalnirea cu aproapele nostru e la fel
de dificila ca primele doua. Dar “avem fiecare in fata misiunea de a ne
intalni aproapele. Pentru asta e necesar de a privi cu scopul de a vedea
si a asculta cu scopul de a auzi. Ne sperie aceasta, caci este
anevoios. Pentru ca a auzi inseamna a ne lega soarta de altcineva, a
vedea inseamna a ne lega soarta de altcineva. Intalnim vreun cunoscut
sau vizitam pe cineva bolnav si il intrebam: Ei, cum iti mai merge?… Si
cunoscutul nostru sau bolnavul ne priveste cu speranta si cu teama: oare
acest om chiar a pus o intrebare la care vrea sa stie raspunsul cu
adevarat? Oare intr-adevar acest om vrea sa afle si sa-si lege soarta sa
de a mea? Din priviri, din intonatie strabat speranta si frica, iar
acesta cel mai adesea raspunde: multumesc, binisor… Adesea ramanem
satisfacuti de acest raspuns; raspuns care ne-a eliberat, nu ne-a atras
in valtoarea sortii altuia, nu a solicitat participarea noastra, nu a
fost rostit cuvantul in urma caruia nu ma voi mai putea intoarce cu
indiferenta de la acesta. Am vazut in ochii sai rugaminte, nadejde si
frica, dar am inchis ochii si m-am multumit cu raspunsul lui, iar acum
sunt liber; stiu ca la el e “binisor” si inseamna, probabil, ca e bine.
Dar asculta vocea lui si priveste ochii lui, vezi expresia lor si nu vei
mai putea pleca asa, pur si simplu”…
Mitropolitul Antonie a intrat in
“barlogul” Tigrului si s-a sfasiat printr-o intropectie nemiloasa
inainte ca Acesta sa faca vreo miscare spre el. In urma acestei victorii
asupra sinelui, Tigrul i-a dat cuvant cu putere multa si darul de a-i
trezi pe oameni din amorteala unei vieti caldicele. “Indrazniti, eu am
pasit inauntru”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu