Sfantul Ignatie Briancianinov DESPRE ÎMPOTRIVIREA SUFLETELOR CĂZUTE FAŢĂ DE RUGĂCIUNE
Mai jos, putem citi un cuvant de invatatura adresat calugarilor, dar valabil pentru orice crestin:
Spiritele căzute se opun cu violenţă la toate poruncile
Evangheliei, dar în mod deosebit rugăciunii, ca şi maică a virtuţilor.
Proorocul Zaharia l-a văzut “pe Iosua, marele preot, stând înaintea
îngerului Domnului, şi pe Satana, stând la dreapta lui ca să-l
învinuiască” (Zaharia 3,l). La fel şi astăzi diavolul se ţine mereu
aproape de fiecare slujitor al lui Dumnezeu cu intenţia de a-l împrăştia
şi de a-i pângări ofranda duhovnicească, de a nu-i îngădui să aducă
jertfă, de a o întrerupe sau a o suprima total. “îngerii căzuţi sunt
roşi de invidie faţă de noi, zice Sfântul Antonie cel Mare, şi nu
încetează de a pune în lucrare toată răutatea lor pentru a ne împiedica
să le ocupăm vechile lor tronuri din cer”. în mod deosebit “dracul este
foarte invidios, spune Sfântul Nil Sinaitul, faţă de omul ce se roagă,
şi recurge la toate vicleniile imaginabile pentru a-l întrerupe”.
Diavolul depune tot efortul pentru a ne împiedica de la rugăciune
sau pentru a face rugăciunea nefolositoare şi seacă. Pentru acest spirit
căzut din înălţimea cerului din pricina mândriei şi a răzvrătirii faţă
de Dumnezeu, înveninat de o pizmă şi o ură implacabilă faţă de neamul
omenesc, însetat de dorinţa de a-l face pe om să piară, preocupat zi şi
noapte de a-l ruina, este de nesuportat ca să-l vadă pe om, fiinţă
mizerabilă şi păcătoasă, intrând în dialog cu Dumnezeu însuşi şi
reîntorcându-se marcat de pecetea milostivirii Sale, cu nădejdea de a
moşteni cerul, cu speranţa de a-şi vedea însuşi trupul său stricăcios
transfigurat în trup duhovnicesc. Această perspectivă nu o poate suferi
spiritul condamnat pentru totdeauna să se târască şi să se tăvălească,
ca într-o mlaştină rău mirositoare în gânduri şi simţăminte exclusiv
trupeşti, materiale şi păcătoase, şi care, în sfârşit trebuie să fie
aruncat în iad şi închis acolo pentru veşnicie. El turbă de mânie,
acţionează cu viclenie şi făţărnicie, face crime şi nelegiuiri. Trebuie
să fii prudent şi pus în gardă: numai în caz de extremă necesitate, când
ascultarea o cere, poţi face altceva în timpul fixat pentru rugăciune.
Frate preaiubit! Nu lăsa rugăciunea fară un motiv foarte serios. Cel ce
neglijează rugăciunea, îşi neglijează mântuirea; cel ce părăseşte
rugăciunea îşi pierde mântuirea.
Un călugăr trebuie să fie foarte atent cum îşi organizează viaţa,
căci vrăjmaşul încearcă să-l încercuiască din toate părţile cu
vicleniile sale, să-l înşele, să-l seducă, să-l tulbure, să-l întoarcă
de la calea arătată de poruncile evanghelice, să-l ducă la pieirea
vremelnică şi veşnică. Când duci o viaţă atentă şi trează vei înţelege
această prigoană înverşunată pe care vrăjmaşul o exercită împotriva
noastră cu viclenie şi răutate. Vom remarca că tocmai în momentul când
ar trebui să ne rugăm, vrăjmaşul ne aduce alte ocupaţii şi ne sugerează
că acestea sunt foarte importante şi nu suferă amânare: în realitate
singurul lucru important este ca monahul să se ancoreze în rugăciune. In
acelaşi timp lucrăturile vrăjmaşului se întorc în avantajul
nevoitorului vigilent: văzând mereu alături de sine pe un ucigaş înarmat
cu un pumnal înfricoşător şi gata de a lovi, bietul călugăr neajutorat
strigă fără încetare către Dumnezeu Atotputernicul cerându-I ajutor – şi
îl primeşte.
Când duhul rău nu reuşeşte să deturneze în favoarea sa timpul
hărăzit pentru rugăciune, se strădiueşte să-l fure şi să întineze
rugăciunea. Pentru acest lucru se foloseşte de gânduri şi imaginaţii.
Cea mai mare parte a timpului, travesteşte gândurile sub masca
dreptăţii, pentru a le asigura puterea de pătrundere; imaginaţiilor le
dă o formă foarte atrăgătoare. Rugăciunea este furată şi ruinată atunci
când, în timp ce te rogi, mintea nu-i cu totul atentă la cuvintele
rugăciunii, ci se lasă cuprinsă de gânduri şi imagini împrăştiate.
Rugăciunea este întinată atunci când mintea se lasă distrasă de la
rugăciune, fixându-şi atenţia asupra gândurilor şi imaginaţiilor
păcătoase sugerate de către vrăjmaşul. Atunci când îţi vin gânduri şi
imaginaţii păcătoase nu le acorda nici o atenţie. De îndată ce mintea ta
le sesizează, închide-o în cuvintele rugăciunii şi, printr-o rugăciune
fierbinte şi atentă, imploră-L pe Dumnezeu să-i împrăştie pe vrăjmaşii
tăi.
Spiritul cel rău îşi organizează trupele cu o abilitate
remarcabilă. In faţă se află gândurile îmbrăcate în haina adevărului şi
dreptăţii şi imaginile pe care un ascet fără experienţă le poate socoti,
nu numai inofensive, de inspiraţie duhovnicească sau chiar arătări
sfinte şi cereşti. După ce mintea le-a primit, şi şi-a pierdut
libertatea, comandantul trupelor răufăcătoare aruncă în luptă
imaginaţiile în mod voit păcătoase. “După gândurile nepătimaşe, zice Sf.
Nil Sorski, vin gândurile pătimaşe: dacă le laşi pe primele să intre,
le dai prilej şi celorlalte să forţeze intrarea”.
După ce de bunăvoie mintea şi-a pierdut libertatea, de la prima
întâlnire cu vrăjmaşii, rămâne dezarmată, slăbită, înlănţuită, nefiind
în stare să depună cea mai mică rezistenţă în faţa vrăjmaşilor. Este
repede învinsă şi n-are decât să se supună şi să rămână în robie.
Cînd te rogi, trebuie neapărat să-ţi închizi mintea în cuvintele
rugăciunii şi să înlături orice gânduri, fie bune, fie rele. Orice gând,
oricum s-ar travesti, din moment ce ne distrage de la rugăciune,
aparţine armatelor străine şi este trimis “ca să înfrunte pe Israel” (l
Regi l7,25).
In războiul nevăzut pe care îngerul căzut îl duce împotriva
oamenilor, mai ales cu ajutorul gândurilor şi imaginaţiilor, se sprijină
pe afinitatea reciprocă ce uneşte păcatele între ele. Acest război nu
încetează nici ziua nici noaptea, dar se înteţeşte atunci când nu ne
sculăm la rugăciune. Atunci, ca să ne exprimăm în graiul Sfinţilor
Părinţi, diavolul adună de peste tot gândurile cele mai împrăştiate şi
le porneşte asupra sufletului nostru. La început ni-i reaminteşte pe
toţi cei care ne-au necăjit sau ne-au rănit; ne alcătuieşte un tablou
cât mai viu al criticilor şi al înfruntărilor la care ne-au supus; ne
sugerează faptul că ripostându-le, nu vom face altceva decât să ne
satisfacem un elementar act de dreptate, de bun simţ, de autoapărare, de
necesitate. Este limpede că vrăjmaşul încearcă să zdruncine însăşi
temelia rugăciunii-bunătatea şi blândeţea-pentru ca edificiul să se
prăbuşească de la sine. Iată cum se petrec lucrurile: omul plin de pizmă
şi care nu iartă greşelile aproapelui său, este absolut incapabil să se
concentreze la rugăciune şi să ajungă la înduioşarea inimii. Gândurile
mâniei împrăştie rugăciunea; o împrăştie în toate părţile, precum o
rafală de vânt împrăştie seminţele pe care agricultorul le seamănă în
ogor. Atunci ogorul sufletului nostru rămâne neînsămânţat, şi toată
strădania nevoitorului e fără rod. Este foarete bine cunoscut faptul că
temelia unei rugăciuni rodnice constă în iertarea ofenselor şi
suferinţelor pe care le-ai suferit, în înlocuirea criticii pe care o
faci altora cu o înţelegere binevoitoare şi, în sfârşit, în a te judeca
pe tine însuţi.
Adesea, când ne aşezăm la rugăciune, vrăjmaşul ne aduce gânduri şi
imaginaţii de reuşită pământească: ne prezintă slava omenească pe care,
în sfârşit, o să o primim ca răsplată a virtuţilor pe care oamenii ni le
recunosc; alteori ne arată tabloul, tot aşa de seducător, al bogăţiilor
pe care le vom avea, şi care ne vor ajuta să creştem în virtute.
Amândouă evocările sunt mincinoase. Ele sunt în contradicţie directă cu
învăţătura Mântuitorului, şi constituie un mare pericol pentru ochiul
interior ce le contemplă şi chiar pentru suflet, care devine infidel
faţă de Domnul său, lăsându-se sedus de către asemenea năluciri sugerate
de diavolul.
în afara crucii lui Hristos nu există biruinţă pentru un creştin.
Domnul a zis : “Slavă de la oameni nu primesc… Cum puteţi voi să
credeţi, când primiţi slavă unii de la alţii şi slava care vine de la
unicul Dumnezeu nu o căutaţi? (Ioan 5,4l-44). Când faceţi fapte bune “nu
fiţi ca făţarnicii” (Matei 6,l6), care fac binele pentru slavă deşartă,
care aşteaptă laudă de la oameni pentru virtuţile lor şi îşi pierd
răsplata veşnică (Matei 6,l-l8). “Să nu ştie stânga ta (adică slava
deşartă) ce face dreapta ta (adică voinţa călăuzită de poruncile
evanghelice) şi Tatăl tău, Care vede în ascuns, îţi va răsplăti ţie”
(Matei 6,3 şi l8). “Nimeni nu poate să slujească la doi domni, căci sau
pe unul îl va urî şi pe celălalt îl va iubi, sau de unul se va lipi şi
pe celălalt îl va dispreţui; nu puteţi sluji lui Dumnezeu şi lui mamona”
(Matei 6,24). “Aşadar oricine dintre voi care nu se leapădă de tot ce
are, nu poate să fie ucenicul Meu” (Luca l4,33).
Trebuie să remarcăm faptul că diavolul, atunci când L-a ispitit pe
Dumnezeu-Omul, î-a sugerat gândul plin de mândrie de a deveni celebru
făcând o minune în public şi a încercat să-i pună în faţa ochilor
posibilitatea de a ocupa poziţia cea mai puternică şi înaltă. Domnul a
refuzat amândouă alternativele (Matei 4 şi Luca 4). Ne-a arătat că la
desăvârşire nu se poate ajunge decât pe calea cea strâmtă a renunţării
şi a umilinţei, cale mântuitoare pe care El însuşi a trasat-o. Trebuie
să urmăm exemplul şi învăţătura Domnului care a respins gândul de mărire
şi de bogăţie pământească. Trebuie să refuzăm plăcerea pe care ni-o
provoacă închipuirile de acest fel, căci ele distrug în noi,
concentrarea minţii şi atenţia din timpul rugăciunii şi deschid porta
părerii de sine şi a împrăştierii. Dacă primim gândurile şi imaginaţiile
de mândrie, de zgârcenie şi de dragoste faţă de lume, dacă nu le
respingem, ci le cultivăm şi ne desfătăm cu ele, intrăm în comuniune cu
satana şi puterea lui Dumnezeu care ne ocrotea se retrage de la noi.
Când vrăjmaşul vede că ne-a părăsit ajutorul lui Dumnezeu, el porneşte
împotriva noastră două mari atacuri: cel al gândurilor şi imaginaţiilor
desfrânate, precum şi cel al tristeţii. Dacă rezistăm la primul, nu vom
rezista la al doilea. Este exact ceea ce spune o maximă a Părinţilor:
Dumnezeu îi îngăduie lui satan să ne calce în picioare până când devenim
smeriţi.
Este clar că gândurile de ură, de a-i judeca pe alţii, de slavă şi
de reuşită pământească, au la origine mândria. Lepădând aceste gânduri,
lepădăm în acelaşi timp mândria. Când smerenia se instalează în suflet,
ea expulzează mândria. Smerenia este maniera de a gândi a lui Hristos şi
din ea se naşte focul Sfântului Duh, prin care se nimicesc şi se alungă
din suflet toate patimile.
Invaziei gândurilor desfrânate şi plictiselii îi urmează tristeţea,
nesiguranţa, deznădejdea, împietrirea, orbirea, hula şi disperarea.
Dacă prinzi gustul dorinţelor trupeşti, urmările vor fi foarte grave.,
Părinţii numesc aceste dorinţe profanatorii templului duhovnicesc al lui
Dumnezeu. Dacă ne desfătăm cu ele, harul lui Dumnezeu ne părăseşte
pentru mult timp şi gândurile şi imaginaţiile păcătoase capătă un
ascendent foarte puternic în noi. Ne covârşesc şi ne ameţesc în aşa
măsură încât nu vom putea atrage harul din nou, decât printr-o pocăinţă
sinceră şi printr-un refuz de a ne lăsa cuprinşi de sugestiile
vrăjmaşului. Un călugăr atent va cunoaşte toate aceste lucruri din
experienţă.
Cunoscând strategia şi tactica vrăjmaşului în lupta sa contra
noastră, ne putem organiza rezistenţa în consecinţă. Nu vom judeca şi nu
vom condamna sub nici un pretext pe semenul nostru şi vom ierta altora
greşelile. Din momentul în care va încolţi în noi un gând de răutate
contra aproapelui nostru, ne vom întoarce către Dumnezeu rugându-ne
pentru el, cerându-i lui Dumnezeu să fie milostiv cu el şi în veacul
acesta şi în cel viitor. Vom renunţa la noi înşine, adică la slava ce ne
vine de la oameni, la confortul pământesc şi la tot felul de avantaje,
şi ne vom lăsa total în voia lui Dumnezeu, mulţumindu-I şi preamărindu-L
pentru trecutul şi prezentul nostru şi punând în mâinile Sale viitorul
nostru.
O asemenea atitudine şi o asemenea orientare ne va sluji, va fi
temelie pentru rugăciune. înainte de a începe rugăciunea, să ne smerim
în faţa fraţilor noştri, să na reproşăm nouă înşine faptul de a-i fi
smintit, şi să continuăm să facem acest lucru pentru păcatele noastre.
Să începem rugăciunea prin a ne ruga pentru vrăjmaşi. Să ne unim prin
rugăciune cu umanitatea întreagă şi să-L rugăm pe Dumnezeu să aibă milă
de noi şi de lumea întreagă, nu pentru că noi suntem vrednici să ne
rugăm pentru lume, ci pentru a împlini porunca iubirii care ne este
prescrisă :” rugaţi-vă unii pentru alţii” (Iacov 5,l6).
Cu toate că adevăraţii slujitori ai lui Dumnezeu au de luptat cu
multe sugestii păcătoase aduse de satan şi care răsar din firea noastră
atinsă de cădere, mâna atotputernică a lui Dumnezeu este mereu prezentă
pentru a-i sprijini şi a-i călăuzi. Lupta însăşi este foarte
folositoare, căci ea îi dă posibilitatea călugărului să dobândească o
experienţă monahală, o cunoştinţă clară şi profundă a ravagiilor
provocate firii omeneşti, de către păcat şi de către îngerul căzut;
aceste cunoştinţe îl fac pe ascet să aibă o inimă blândă şi smerită, să
se plângă pe sine şi lumea întreagă.
Sfântul Pimen cel Mare ne povesteşte despre Sfântul Ioan Colov,
nevoitor plin de Duhul Sfânt, că rugându-se îndelungat lui Dumnezeu, a
contenit lupta provocată de neputinţa firii umane căzute. I-a relatat
acest lucru unui bătrân dăruit cu un deosebit discernământ duhovnicesc,
zicându-i: “mă odihnesc şi nu am nici un război. Şi i-a zis lui
bătrânul: du-te, roagă-te lui Dumnezeu, ca să-ţi vină războiul şi
zdrobirea şi smerenia pe care le aveai mai înainte! Că prin războaie
sporeşte sufletul. Deci, s-a rugat şi după ce a venit războiul, nu s-a
mai rugat să-l ia de la dânsul, ci zicea: dă-mi Doamne răbdare în
războaie!”.
încredinţându-ne pe de-a-întregul voii lui Dumnezeu, ne arătăm
dispuşi să-i împlinim voia. Prin rugăciune stăruitoare să-i cerem lui
Dumnezeu capacitatea de a-i împlini voia, să-i cerem ca voia Sa, în ce
ne priveşte, să se facă mereu.
Dumnezeu rămâne nedespărţit de cel ce se lasă în voia Sa. Orice
atlet al lui Hristos simte acest lucru, şi poate mărturisi că-i
adevărat, atunci când se luptă după rânduială, când se luptă lăsându-se
călăuzit de Evanghelie.
Binecuvantarea Domnului peste voi, cu al Sau har si cu a Sa iubire de oameni totdeauna, acum si pururea si in vecii vecilor !
http://catehism.wordpress.com/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu