Unii monahi, intraţi la Athos, n-apucă să-şi mai vadă vreodată casa părintească, Muntele Sfânt devenind unica dimensiune geografică pe care ajung să o accepte; uneori, nici atât, pentru că, de o mie de ani, chiar şi vizitele la mănăstirile învecinate sunt restrânse şi supuse strict aprobării egumenului.
În aceste condiţii, hrana trupească devine şi ea reglementată. Regulile au la bază Vechiul şi Noul Testament, dar mai ales învăţăturile lui Grigorie Palama, vremelnic "locatar" al Athosului, care, apărând isihasmul, a susţinut ideea că trupul este templul lui Dumnezeu. Prin urmare, hrana spirituală (rugăciunea) şi cea trupească (mâncarea) sunt legate între ele, prima devansând-o pe a doua în ordinea necesităţilor omului profund religios. Ca într-o adevărată competiţie, călugării se întrec în post şi renunţare, considerând că numai astfel pot atinge treptele sfinţeniei. Posturile pe care le ţine, îndeobşte, lumea ortodoxă civilă sunt numai repere pentru monahii de la Athos. Carnea, interzisă nouă în meniurile de post, nici nu există în mănăstirile athonite. Buni pescari şi buni grădinari, călugării suplinesc nevoia de proteine din carne prin anumite legume şi peşte, prin fructe de mare şi copturi. Acestea sunt, de fapt, principalele ingrediente ale unui meniu uzual la Athos. Dat fiind că pe teritoriul singurei republici monahale din lume fiinţele de sex feminin nu sunt admise, laptele şi derivatele sale se importă şi au un preţ ridicat, constituind uneori un lux. Călugării au în schimb ulei de măsline din belşug şi nu ezită să facă uz de el nu doar în candele, ci, atunci când e dezlegare, şi în reţetele culinare.
Sărace în ingrediente, reţetele Athosului sunt, în compensaţie, bogate în asocieri dintre cele mai neaşteptate de fructe, legume, peşte şi cereale. Experienţa de o mie de ani i-a învăţat pe călugări să-şi prepare un prânz echilibrat, capabil să excite papilele gustative, dar şi să întărească trupul, obligat nu de puţine ori să facă faţă muncilor fizice, în cadrul obştei. Combinaţia este atât de reuşită încât se dovedeşte capabilă să alunge boli incurabile. Cercetări recente au demonstrat că datorită stilului de viaţă şi, mai ales, alimentaţiei, monahii de la Athos nu se îmbolnăvesc de cancer. Doar unsprezece cazuri au fost semnalate, după 1994, în rândul celor peste 1.500 de călugări atoniţi, rata reprezentând nici un sfert din cea înregistrată pe plan mondial.
Unul dintre cei mai renumiţi bucătari ai Muntelui, călugărul Epifanios, a scris, după 35 de ani de experienţă în trapezele mănăstirilor atonite, o carte în care carnea şi untul lipsesc cu desăvârşire, iar sosurile şi rântaşul sunt total ignorate. "Ne-ar fi de ajuns să mâncăm fierturi de legume sau de peşte, ori fructe de mare, să ne delectăm cu fructe dulci şi cu băuturi naturale, ca să trăim până la adânci bătrâneţi, în rugăciune şi venerare a lui Dumenzeu", îmi spunea părintele toamna aceasta, când l-am vizitat la schitul Milopotamos. Reţetele de post din cartea sa conţin, în mare parte, fructe de mare (aflate din belşug pe Athos datorită poziţiei sale pe o peninsulă înconjurată din trei părţi de mare) şi vegetale. Lipsesc deserturile, considerate, probabil, un răsfăţ. Cheia sănătăţii este, în opinia călugărului Epifanios, alternanţa dintre regimul alimentar cu ulei de măsline, în zilele de marţi, joi, sâmbătă, duminică, şi cel fără ulei, lunea, miercurea şi vinerea, la care se adaugă vegetale bogate în proteine, cum ar fi fasolea, lintea, mazărea. Nu e de mirare o asemenea bogăţie de plante, cât timp Muntele Athos e supranumit (desigur şi din alte considerente) "Grădina Maicii Domnului". Totodată, respectarea orelor de masă, la intervale egale, este un factor de mare importanţă în susţinerea sănătăţii organismului. Se spune despre călugării de la Muntele Athos că sunt cei mai sănătoşi oameni din lume, în principal datorită regimului alimentar, adaptat la condiţiile mănăstireşti, dar inspirat din bucătăria mediteraneană, aşa cum este ea cunoscută de milenii. "Spuneţi-i cum vreţi acestui mod de a prepara mâncarea – ne atenţionează călugărul. Spuneţi-i mediteranean, dietetic, monastic, tradiţional... pentru că rezultatul e acelaşi şi îl puteţi vedea în efectele acestui regim alimentar asupra sănătăţii: reducerea considerabilă a colesterolului, regularizarea circulaţiei sangvine..."
Postul, pentru călugării de la Athos, nu e un exerciţiu de îndemânare, ci un mod firesc de existenţă. Majoritatea îl ţin 200 de zile pe an, mâncând exclusiv alimente preparate din ingrediente locale, de două ori pe zi. Însuşi regimul de masă e regularizat de clopoţelul care opreşte desfătările pantagruelice şi pune un termen rezonabil, egal, pentru toţi călugării adunaţi la trapeză.
BUCĂTĂRIA ATHOSULUI
Sfaturile Părintelui Epifanios
Iată câteva explicaţii ale părintelui Epifanios, care însoţesc biblia sa alimentară:
"Prin cartea mea, «Gastronomia Muntelui Athos», aş dori să vă transmit o parte din experienţele câştigate în treizeci şi cinci ani de gătit în Sfântul Munte. N-am participat la cursuri speciale de bucătar şi nici nu deţin astfel de grad. Cu toate acestea, am fost învăţat de călugării bătrâni cum să sotez ceapa la foc blând şi am înţeles că, atunci când ceapa devin uşor rumenită, mâncarea este mai gustoasă. De asemenea, am învăţat că pentru toate felurile de mâncare este multă nevoie de răbdare până la sfârşitul procesului de gătit, până când, de exemplu, fierbe toata apa aflată în exces în tigaie.
De-a lungul procesului de gătit, de la obţinerea de ingrediente, curăţare, spălare, tăiere, sărare, gătitul propriu-zis şi până la servirea finală, trebuie să ne îndreptăm gândurile noastre mereu la cei pentru care facem tot ce facem, la cei pe care îi iubim".
"Să găteşti pentru îngeri"
"Tot ce facem când gătim este o expresie a iubirii noastre pentru semeni, dorinţa noastră de a le face pe plac. Din cauza dragostei noastre pentru cei pentru care gătim, nu trebuie să ne fie teamă de greşeli. Dragostea noastră pentru alţii ne conduce la crearea de mâncăruri gustoase. Aş dori ca această carte să o păstraţi în mâinile voastre, şi în afara reţetelor care o să vă ajute, să vă apropiaţi, prin mâncare, mai mult de cei pentru care gătiţi. Deschideţi-vă casa, invitaţi-vă prietenii, gătiţi împreună, puneţi masa, beţi un pahar cu vin şi bucuraţi-vă... «Bucură-te cu cei ce se bucură!», spune Apostolul Pavel. Toate momentele fericite şi pline de bucurie din viaţa noastră sunt însoţite de mâncare bună şi de o masă bună. În continuare, fericitul Pavel spune: «Plângeţi cu cei ce plâng». V-aţi gândit vreodată că puteţi alina suferinţele unei persoane bolnave printr-o supă fierbinte sau cu un peşte delicios făcut de mâinile voastre? Sfântul Ioan Scărarul spune că, în timp ce gătiţi, trebuie să aveţi în vedere faptul că urmează să-i serviţi cu bucatele voastre şi pe îngeri... De aceea, oamenii care mănâncă din mâncarea voastră sunt egali îngerilor..."
De 37 de ani, în Muntele Sfânt, Părintele Epifanios este cel care cunoaşte cel mai bine dintre toţi secretele gastronomiei athonite
Sursa: jurnalul.ro
Foarte frunos !!! Sa stii ca si eu sunt bucatar undeva intr o manasrire si este adevarat ceea ce sa spus . Mai mult , si credeti- ma daca nu gust mancarea in timp ce o fac, iese mai buna .De ce? pentru exista dragoste si credinta ca tot ceea ce fac , o fac pentru Hristos care este aproapele meu. Dumnezeu sa va binecuvanteze!
RăspundețiȘtergeredespre anahoretii nostrii, despre sihastrii nostrii, retete de bucatarie de suflet de boala, nimic?
RăspundețiȘtergere